Jere Hedman työskenteli vuosia myyntitykkinä puhelinoperaattoreiden palkkalistoilla ja esitteli vuosien varrella isälleen monia erilaisia liikeideoita. Oli asuntosijoittamisen konsultointipalvelu, sitten urakoiden kilpailutusfirmaa, ja lopuksi puhelinoperaattoreiden kilpailutuspalvelu. Isä ampui ne ymmärtäväisesti, mutta päättäväisesti alas, jokaisen.

Hedman Junior ei tästä lannistunut, vaan päätti yrittää vielä kerran. Hän otti kahvipöydässä puheeksi kylpyhuoneiden pinnoittamisen ja huomasi, että isä ei tapansa mukaan löytänyt aiheesta kuin mahdollisuuksia.

– Olin jo pitemmän aikaa ollut kiinnostunut nanopinnoitteista ja vastaavaa palvelua tarjosi Suomessa vain pari yritystä. Kun opiskelimme alan teknologioita ja tutkimuksia laajemmin, aloin ihmetellä miksi tämä on Suomessa vielä niin lapsenkengissä.

Finnveran lainan turvin Hedman lähti yrittäjäksi Jesper Erosen kanssa. Hohdepinnoitus tavaramerkki oli syntynyt. Alkuun nuoret miehet kulkivat pölynimurikauppiaiden tavoin ovelta ovelle ja myivät mullistavaa uutta palvelua, joka lykkää kylpyhuoneremonttia parhaimmassa tapauksessa vuosikymmenellä ja helpottaa tilan puhtaanapitoa merkittävästi. Myyntireissulla mitattiin aina kylpyhuoneen kosteus ja kun kaikki oli kohdallaan saatiin asiakkaalle tarjous suoraan käteen. Ensimmäisen  kuukauden myynti oli lupaavat 30 000 euroa. Parissa vuodessa yritys on kasvanut ja työllistää jo puolentusinaa työntekijää.

– Seuraavaksi ollaan siirtymässä myymään palvelua yritysten tarpeisiin.

Hedman on kuitenkin viime aikoina tuijotellut kasvukäyrien lisäksi myös omaa alaa laajemmin. Tällä hetkellä puhtausalalta poistuu noin 3000 ihmistä vuosittain, mutta uusia tulee vain noin puolitoistatuhatta. Ainoa tapa kehittää alaa on uudistua, radikaalisti.

– Itse haluan tehdä alasta kiinnostavan vaihtoehdon opiskelijoille ja kiinnittää huomiota myös palkkatasoon. Yksi keskeinen asia puhtausalan tulevaisuudessa on nanoteknologia. Sen avulla voidaan helpottaa puhdistustyötä, kun kemikaaleja voidaan jättää pois. Kun välineet kehittyvät, myös työ kuormittaa fyysisesti vähemmän. Puhtausalalla tarvitaan myös koko ajan enemmän myös digipuolen osaamista esimerkiksi erilaisissa puhtaustason ja hygieniaan liittyvissä mittaus- ja analysointitöissä.

Hohdepinnoitus onkin aloittanut Finpron ja Tekesin yhdistymisestä syntyneen Business Finlandin kanssa yhteistyön, jonka tarkoituksena on tutkia erilaisia nanopinnotteita laboratorio-olosuhteissa ja kehitellä uusia palvelukonsepteja.

– Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että tuotekehitys rullaa koko ajan eteenpäin tutkimuksen kautta. Seuraavaksi olemme etenemässä puumateriaalin pinnoittamiseen. Olemme saanet Business Finlandilta tukea myös palvelukonseptin kehittämiseen yrityksille. Pilotoimme konseptiamme Suomessa ja Ruotsissa. Tavoitteemme on kuitenkin Suomen rajojen ulkopuolella ja markkinatutkimusta on jo aloitettu Ruotsissa. Tiedän kyllä kuinka hullulta se tässä vaiheessa pikkulafkana 
kuulostaa, mutta tähtäin on selkeästi kansainvälinen.

Vielä yritystä perustaessa Hedman ajatteli, että yritysrahoitus hänen tapauksessaan on synonyymi pääomasijoittajalle tai pankkilainalle. Nyt käsitys on muuttunut.

– Vauraudella oli selkeät kuviot. He olivat ensin yhteydessä sijoitusasioissa, mutta aika nopeasti tämä keikahti toisinpäin. Hyväksytyn Tempo-rahoituksen johdosta tarvitsimme hieman lisää hiiltä, jotta saadaan junaan riittävästi vauhtia. Nyt saamme mahdollisuuden todella kasvaa. (Vauraus yrityslaina)

Teksti: Vaurauden verkkotoimitus