Uutiset

Tunto Design – luksusta Suomesta


Referenssikokemukset   

Valaisinsuunnittelussa haasteena on jatkuva nopea kehitys, johon on pystyttävä yhtä nopeasti vastaamaan. Samaa ripeyttä alan toimija arvostaa myös rahoitusratkaisuissa.

Tunto Design on vuonna 2004 perustettu, palkittu suomalainen valaisinvalmistaja. Yritys on keskittynyt linjakkaisiin, innovatiivisiin valaisimiin, ja se on edelläkävijä ekologisten LED- ja OLED-teknologioiden käytössä. Tuotteet valmistetaan käsityönä Järvenpäässä, ja niitä voi nähdä julkisissa tiloissa eri puolilla maailmaa, esimerkiksi Keio Plaza -hotellissa Tokiossa sekä ABC Verdun -ostoskeskuksessa Libanonissa.

Tunto Designin perustaja, toimitusjohtaja ja suunnittelija Mikko Kärkkäinen kertoo yrityksen olleen Vaurauden asiakkaana kahdesti.

“Vuonna 2016 meillä oli tehty suuria panostuksia tuotekehitykseen ja markkinointiin. Olimme kuitenkin tilanteessa, jossa emme pystyneet rahoittamaan toivottua kasvua.”

Vaurauden avulla yritys sai kerralla toteutettua monia isoja projekteja, jotka olisivat muuten jääneet saavuttamatta. Tunto Design kehitti valaisimet muun muassa Töölön kirjaston lukusaliin sekä McDonaldsille maailmanlaajuisesti.

Toisen kerran lainaa hakiessaan yritys suunnitteli täysin uudenlaista valaisinkokoelmaa, joka lanseerattaisiin Saksassa. Ballon oli kunnianhimoinen, mullistava projekti. Kärkkäinen kertoo, että tuolloin yritys halusi keskittyä hankkeeseen täysin ja vauhdittaa sen myyntiä saksankielisen Euroopan markkinoilla. Tämä varmistettiin hakemalla rahoitusta hankkeen tueksi hyvissä ajoin.

“Koska toimimme suurelta osin Euroopassa ja maailmalla, emme voi käyttää kotimaisen maksuliikenteen ratkaisuja, esimerkiksi nopeita ja tehokkaita perintätyökaluja. Emme halunneet hankkeen toteutumisen vaarantuvan esimerkiksi asiakkaidemme mahdollisista maksuviiveistä johtuen.”

Orgaanista valonlähdettä hyödyntävä, marmoria ja 24 karaatin kultaosia sisältävä valaisinsarja on saanut haltioituneen vastaanoton Saksassa. Yritys on tyytyväinen tulokseen, joka panostuksesta saatiin.

Vaurauden tarjoamaa palvelua Kärkkäinen kuvailee nopeaksi ja toimivaksi. Hän toteaa arvostavansa mutkatonta ja suoraa asiointia.

“Aikataulut ovat pitäneet ja päätökset saatu nopeasti. On tuntunut siltä, että meidän olemassaolomme on tärkeää. Myös korot ja kulut ovat mielestäni kohtuulliset.”

Yhteistyö Vaurauden kanssa on mahdollistanut Tunto Designille kasvun, johon yritys on määrätietoisesti toimillaan tähdännyt. Eikä kasvu ole pysähtymässä:

“Edelleen tavoitteemme on kasvattaa Tunnosta kiinnostava ja tuottava, innovatiivisten valaisimien kirkkaimpiin yrityksiin kuuluva brändi.”